יום רביעי, 29 בינואר 2014

מה זה להיות כוריאוגרף - חלק 3 מתוך השיחה עם המאסטרה סילביה דוראן

"כוראוגרפיה": מילה זו שגורה בשיח אודות ריקוד בכלל ובין היתר אודות פלמנקו. אך השאלה שנשאלת היא למעשה: "מה זו כוראוגרפיה ומי הוא כוראוגרף?" במיוחד בזמננו, היות  שכמו  אומנות ומדעי הרוח והחברה, גם הפלמנקו נגוע בתפישה של ימינו ושמה פוסט- מודרניזם. על פי תפישה זו אין אמת אחת, כל אחד מחזיק בסיפור הסובייקטיבי שלו ובאמת שלו ואין להכריע ביניהם... לכן, קל לאדם להכתיר את עצמו ולהמליך את היותו במה שהוא חפץ בו.

אך בואו בכל זאת נעשה צעד אחורה ונחזור לנקודת המוצא. מקור המילה הוא יווני ומשמעותה "כתיבת הריקוד". כוראוגרף הוא אדם שמכתיב את הריקוד עבור מישהו אחר. תשאלו את עצמכם: "למה שמישהו בכלל יכתיב ריקוד למישהו אחר?" יש כמה תשובות לשאלה זו. ראשית, כוראוגרפיה היא אתגר לימודי שבוחן יכולת תפיסה, כישורים טכניים, יכולת הבעה רגשית של הרקדן או הרקדנית. שנית, ושימו לב לזה: אין אנו מכירים את עצמינו וכוראוגרף הוא אדם שמסוגל לראות ולהוציא לפועל את מה שרקדן מחזיק בו כטמון ולא מודע ולא מוכר - משהו שיכול להפתיע אותו עצמו. תחשבו על זה ... מה טוב יותר: שיכנוע עצמי שאת/ה יודע/ת על עצמך מה את או ויתור מתוך האמון באדם אחר וגילוי עצמי דרכו?

כך משתמע שכדי להיות כוראוגרף לא מספיק להכריז על עצמך ככזה, אלא צריך להיות בעל מטען מאוד עשיר, ניסיון וראיה עמוקה ותפיסה אל תוך טבע האדם שנמצא מולך.

בפניכם קטע נוסף מתוך שיחה עם המאסטרה סילביה דוראן על מה זה להיות כוראוגרף ועל היחס בין רקדן לכוראוגרף.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה