יום ראשון, 9 ביוני 2013

Concha Buika - מופע עם דואנדה פלמנקו

Concha Buika - 30.5 - צילום: ימית חליבה 

ביום חמישי שעבר הייתי במופע של קונצ'ה בויקה שהתקיים במסגרת הפסטיבל מדיטרנה באשדוד. הלכתי בלי ידע קודם וללא ציפיות. שמעתי מספר קטעים שלה פה ושם, אבל לא באמת הכרתי אותה. מה שהיה, הפתיע אותי באופן מוחלט. כשנכנסנו אל תוך האולם, הדבר הראשון ששמתי לב עליו היה ארגון הבמה: פסנטר בצד שמאל, קחון וכמה כלי הקשה בצד ימין ומיקרופון באמצע. הגיטרה בלטה בהעדרה. "מה הולך להיות?" - שאלתי את עצמי. לא הייתי מנחש שאראה מופע הכי מרשים בחיי...

היו רגעים כשחשבתי שהיא מסוממת. עד כדי כך זה היה על הגבול בין מה שמתקבל על הדעת והזוי. לרגעים לא ידעתי אם היא משחקת או היא אמיתית. לעתים זאת הייתה דרמת החיים על גבול החוויה האנושית. היא הרימה כוס ופנתה לקהל: "זהו המשקה האחרון..." ואז הוסיפה בצחוק פרוע: "סתתתם. איך הוא יכול להיות אחרון, אם ברגע שאת מרימה את היד, משקה אחר מיד נוחת לידך. כך גם עם אהבה ... רק צריך להרים יד". רגע אחר היא פנתה אל הקהל ובקול בטוח אבל שברירי אמרה: "אני לא יודעת לשיר, אני לא יודעת לרקוד, אני לא יודעת מהי אהבה, אני פשוט עושה עושה." אני בטוח שמי שהיה במופע, זוכר את הקטע האלה  ואחרים בהם היא פנתה לקהל באופן ישיר וסיפרה על עצמה בכנות בוטה.  

אנשים ביקשו ממנה שירים והיא שרה אותם. הייתה תחושה שזה בר קטן ולא מקום ענק. היה רגע שראיתי כמה אנשים עוזבים את האולם וחשתי בושה ופחד ....הלא גם אני בעצמי אמן. אבל היא לא שמה לב. מה איכפת לה. אומן אמיתי ישמיך לשיר או לנגן אפילו אם אין קהל כלל.

היו במופע זה רגעים לא צפויים לגמרי כשבויקה התגרתה ואיתגרה את המוסיקאים שליוו אותה. ברוח טובה, אבל בעקשנות דרשה לצאת מהקליפה המוכרת אל החופש של ה"לא ידוע". הקול שלה היה מרחף בחלל ומגיע לטונים בלתי אפשריים על גבול הצרחה. בתור מוסיקאי צפיתי בקטע זה והרגשתי שמה מתהווה מולי זה פלמנקו אמיתי - לידת דואנדה מתוך החיכוך וסלידה מהמוכר אל הלא מצופה. היא לא רצתה לרדת מהבמה ולהפרד מהקהל, וזה כנראה עוד סימן היכר למוסיקאי ואמן אמיתי. 

למרות שאף שיר שביצעה בויקה לא היה פלמנקו, במהותו זה היה מופע פלמנקו עם דואנדה פועם. זה מה שאמרתי לה לאחר מכן, ואלולא שומר ראשה שהתנהגותו הייתה מוגזמת כמידת הקור בחלל האולם, היינו משוחחים ארוכות.

עם חיוך מאושר היא נכנסה אל תוך המונית ...
זה היה מופע מדהים. Ole Concha! 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה